28 Haziran 2010

‘Erken rezervasyon’u devredene ‘sezon fiyatı’ freni koydular

Hürriyet gazetesi için yazan Erkan Çelebi, yılın ilk aylarında büyük indirimlerle erken rezervasyon yapıp şimdi daha yüksek fiyattan devretmeye çalışanlara karşı alınan önlemlere dikkat çekiyor.

Erkan Çelebi’nin yazısı şöyle devam ediyor:

Erken rezervasyon uygulamasından yararlanıp, kış aylarında yüzde 40’lara varan indirimle yaptırılan rezervasyonların yaz aylarında internet üzerinden devredilmeye çalışılması, seyahat acentelerini harekete geçirdi.

Acenteler şimdi, erken rezervasyonlara yapılan isim değişikliklerine, rezervasyon fiyatı ile sezon fiyatı arasındaki farkı yansıtarak, aralanan gelir kapısını kapatmaya çalışıyor.

Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın öncülüğünde, TÜRSAB ve TUROFED’in ‘Tatil Herkesin Hakkı’ sloganıyla başlattığı erken rezervasyon uygulaması, yeni bir gelir kapısının aralanmasına da yol açtı. Kış aylarında kampanyadan yararlanıp, yüzde 40’lara varan indirim oranlarıyla rezervasyon yaptıranların, bu rezervasyonları yaz aylarında internet üzerinden sezon fiyatlarıyla devretmeye çalışması, seyahat acentelerini harekete geçirdi. Acenteler şimdi, erken rezervasyonlarda yapılan isim değişikliklerine ‘sezon fiyatı uygulaması’nda bulunarak, aralanan gelir kapısını kapatmaya çalışıyor. Bu uygulamadan zorunlu isim değişikliklerinin de etkilenmesi, tepkiye yol açıyor.

Başarılı kampanya
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın, TÜRSAB ve TUROFED’la birlikte geçtiğimiz yılın nisan ayında başlattığı erken rezervasyon kampanyası, kriz ortamında acente satışlarında yüzde 40’lara varan artışlara yol açmıştı. Uygulamada elde edilen başarı, kampanyanın bu yıl daha da erkene çekilerek, şubat ayından itibaren başlatılmasını sağladı. İç turizmi canlandırmayı hedefleyen ve mayıs ayına kadar devam eden uygulama çerçevesinde, kampanyadan yararlananlara yüzde 40’a varan indirimlerin yanı sıra, anlaşmalı bankaların da kredi kartı harcamalarına 4 aya kadar taksit erteleme imkanı sağlamasına yol açtı. 2009 ile 2010 yılı şubat-nisan ayları arasında erken rezervasyon taleplerindeki artış, yüzde 80’i buldu. Erken rezervasyonların toplam rezervasyonlara oranının ise bu yıl, yüzde 50’ye ulaşması bekleniyor.

İnternetten pazarlanıyor
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, kışın yüzde 40’lara varan indirim oranlarıyla erken rezervasyon yaptıranların, çeşitli nedenlerle yaptırdıkları bu rezervasyonları bazı internet siteleri üzerinden sezon fiyatlarının yüzde 15-20 eksiğine devretmek istemesi, acente ve işletmeleri önlem alma yoluna götürdü. Erken rezervasyonda çok ciddi oranlarda indirim alan bazı tatilcilerin, tatil dönemi yaklaşınca, acentelere başvurarak, isim değişikliğine gitmesi ve yaptırdıkları rezervasyonları sezon fiyatının biraz altında devretmek istemesi, bir yandan yeni bir gelir kapısının aralanmasına yol açarken, diğer yandan da alternatif bir pazarlama ağının oluşmasını sağladı. Acenteler de bunu önlemek için erken rezervasyonlarda yapılan isim değişikliklerine, “rezervasyon farkı” uygulaması başlattı. İsim değişikliklerinde, erken rezervasyon fiyatı ile sezon fiyatı arasındaki farkı talep ederek, haksız kazanç uygulamalasının önüne geçilmeye çalışılıyor.

Yasa ne diyor?
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun Paket Tur Sözleşmeleri Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliği’ne göre, tüketiciler, paket tura devam etmesinin mümkün olmaması durumunda, hareketten en az 7 gün önce seyahat acentesine niyetini bildirerek rezervasyonunu, paket tur açısından geçerli tüm koşulları yerine getiren bir üçüncü kişiye devredebilme hakkı bulunuyor. Yönetmelik, bu tip durumlarda, paket turu devreden ve devralan, sözleşmeye taraf seyahat acentesine karşı, bakiye tutarın ve söz konusu devirden doğan tüm ilave masrafların ödenmesinden müteselsilen sorumlu tutuyor.

ClubMed THY’yi örnek gösteriyor
Seyahat acentelerinin erken rezervasyonlarda isim değişikliklerine uygulamaya başladığı ek bedel uygulamasını Türkiye’deki turistik işletmeler arasında sadece ClubMed müşterilerine yansıtıyor. ClubMed, rezervasyon isim değişikliklerinde müşterilerinden 80 TL ek ücret talebinde bulunuyor. ClubMed’de, bunu müşterileriyle yaptıkları sözleşmelerinde yer alan bir maddeye bağlıyor. Türk Hava Yolları’ndaki uygulamayı örnek veren ClubMed İdari ve Mali İşler Müdürü Yaşar Selçuk, bu durumu şöyle açıklıyor, “Her isim değişikliği bir önceki yapılan rezervasyonun iptali anlamına geliyor. Bu nedenle yurtdışında 50 Euro olarak uygulanan bu ücreti biz, Türkiye’de 80 TL olarak talep ediyoruz” dedi.

Rezervasyon farkı istemek doğru değil

Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır, erken rezervasyonlarda yapılan isim değişikliklerinde acentelerin rezervasyon farkı talep etmelerinin yanlış bir uygulama olduğunu, bu nedenle de fark talep edilmemesi gerektiğini belirterek, “İsim değişikliğinde ek masraf sözkonusu olmamalı. Otelin rezervasyon yapan kişinin gelmemesi durumunda rezervasyonu iptal etme hakkı var. Ancak, isim değişikliğinde ekstra para alması söz konusu değil. Acenteler de almamalı” dedi.

Erkan Çelebi’nin Hürriyet Gazetesinde yayınlanan yazısının tamamını okumak için:

http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/15157218.asp?yazarid=18&gid=61

Tepkiler:

0 yorum :